Osteoartroz (Kireçlenme)

Osteoartroz veya kısaca artroz en sık görülen romatizma çeşididir. Artroz Türkçe’ye yanlış olarak “kireçlenme” adıyla geçmiştir. Artroz bir eklem hastalığıdır ve ilk değişiklikler eklem kıkırdağında başlar. Hastalık ilerledikçe eklem kenarlarında kemik çıkıntılar oluşur. Bu çıkıntılar röntgen filmlerinde en dikkat çekici görüntüler olduğu için artroza yanlışlıkla “kireçlenme” denilmiştir. Aslında vücutta kireç fazlalığı diye bir olay yoktur.

Artroz ne tür bir romatizmadır? Belirtileri nelerdir?
Artroz eklemlerin iltihapsız romatizmasıdır. Bir veya birçok eklemde ağrı ile seyreder. Ağrı ile bilirlikte eklem tutukluğu, eklemden ses gelmesi, hareket kısıtlılığı ve şekil bozuklukları olabilir.

Artroz nasıl teşhis edilir? Kan tahlilinde bir şey bulunur mu?

• Artroz teşhisi muayene ile konur.
  • Röntgen filmleriyle derecesi tespit edilir. Artrozun radyografik olarak 4 derecesi vardır. 1’inci derece en hafifi, 4’üncü derece en ağırıdır.
  • Kan tahlili normaldir.

Nasıl tedavi edilir?
İlaç ve fizik tedavi ile artrozlar tedavi edilir. İleri dönemlerinde, nadiren ameliyat gerekir.

• İlaç tedavisi: Artrozu geriye döndürecek veya durduracak ilaç henüz bulunmamıştır. . İlaçlar kontrolsüz olarak devamlı kullanıldıklarında hastalığı durdurmak yerine ilerletebilecekleri için bu ilaçların uzman kontrolünde kullanılması gereklidir.
  • Fizik tedavi ve rehabilitasyon: Mevcut tedavi yöntemleri içinde en mantıklısı ve ucuzudur. Hastaya zarar vermeden hastalığın belirtilerini hafifletir ve artrozun ilerlemesini yavaşlatır. Artrozlarda 15 ile 21 seanslık tedavi genellikle yeterli olmaktadır.
  • Alternatif tedavi yöntemleri: Glikozamin ve kondroitin sülfat geri ödemeye alınmamış olmakla birlikte artroz tedavisinde etkili ilaçlardır. Henüz üzerinde yeterli araştırma bulunmayan ozon, PRP, kök hücre tedavileri umut verici gibi görülmektedir.
  • Cerrahi tedavi: İlaç ve fizik tedaviye cevap alınamayan ağır vakalarda cerrahi tedavi yapılır.