YUMUŞAK DOKU ROMATİZMALARI (EKLEM DIŞI ROMATİZMALAR)

Eklemlerden kaynaklanmayıp, eklem çevresindeki tendon, kiriş, ligament (bağ), eklem kapsülü gibi oluşumlardan kaynaklanan romatizmal hastalıklara yumuşak doku romatizmaları denir.

Yumuşak doku romatizmalarının sebepleri nelerdir?
Tekrarlayan zorlanmalar, ani zorlamalar, iltihaplı romatizmalar, metabolik ve hormonal hastalıklar, hareketsizlik ve genetik faktörler yumuşak doku romatizmalarının en önemli sebepleridir.

BURSİT NEDİR?
Bursa; vücudumuzda kemik, tendon ve kaslar arasında bulunan ve bunların birbirleri etrafında rahatça hareket etmelerini sağlayan bir miktar sıvı ile dolu keseciklerdir. Bursit bursanın iltihabı demektir. En çok kaslar arasında ve tendonlarla kemikler arasında bulunur. Bursalar sert kemiklerle kas, tendon gibi yumuşak dokularının birbirlerine sürtünüp aşınmalarını önlerler. Bu kesecikler, hemen her eklem çevresinde doğuştan bulunur ya da sonradan gelişir.
Bir eklem bölgesinde travma söz konusu olursa yeni kesecikler (bursalar) oluşabilir. Bazı bursalar eklem içi ile de bağlantılı olabilir ve eklem içinde, örneğin Romatoid Artrit de olduğu gibi, iltihaplı sıvı artınca bu sıvı eklemle bağlantılı olan bursayıda şişirebilir. Dizin arkasında ortaya çıkabilen ağrılı şişlik oradaki kesenin iltihaplanmasına bir örnektir.
Bursit, herhangi bir eklem çevresinde oluşabilir. Diz, omuz, kalça, dirsek ve topuk çevresi bursitlerin en sık görüldükleri bölgelerdir.

Bursitlerin belirtileri nelerdir?
Bursitlerin en önemli belirtisi ekleme komşu bölgede ağrılı şişliklerdir. Bazen ağrı olmayabilir. Bursitler eklemden kaynaklanan şişliklerle karıştırılmamalıdır.

Tedavisi nasıldır?
Bursitlerin tedavisi çoğu zaman kolaydır. Bursa üzerine soğuk uygulamalar yapılır, antiromatizmal ilaçlar verilir. Bursa sıvısı boşaltılarak kortizonlu ilaçlar enjekte edilir ve bandajlanır. Bu işlemi birkaç defa tekrarlamak gerekebilir. Nadiren bursanın cerrahi olarak çıkarılması gerekebilir.

TENDİNİT NEDİR?
Bilindiği gibi kaslar iskelet sistemimizi harekete geçiren yumuşak dokulardır.
Kaslar vücut kısımlarını harekete geçirmek için eklemler etrafında dolaşırlar ve kemiklere yaklaşırken rengi kırmızıdan beyaza dönüşen sertleşmiş lifler haline gelirler. Tendon adını verdiğimiz bu lifler kasların ucunu oluşturarak kemiklere yapışır. Tendonun etrafında eklem zarına benzeyen ve onu besleyen bir kılıf vardır. Buna tendon kılıfı da denilir.
Tendinit, tendonun herhangi bir nedenle iltihaplanması demektir. Tendon liflerinin travma sonucu zedelenmesi, enfeksiyona uğraması ve bir takım metabolik bozukluklara bağlı olarak, kalsiyum kristalleri tendon üzerine çökebilir. Tendinit de belirtiler tendon çevresinde şişkinlik, kızarıklık ve ağrı ile birlikte olan hareket kısıtlığıdır. Her eklem çevresinde tendinit söz konusu olabilir.
Tendinitler en sık omuz , kalça, diz, el bileği, topuk gibi bölgelerde görülür.
Tendinitlerin tedavisinde eklemin dinlendirilmesi, splintleme, antiromatizmal ilaçlar ve tendon çevresine yapılacak enjeksiyonlardan yararlanılır.